Alte stiri bune pentru fermieri! Mai exact, pentru producatorii de lapte! APIA tocmai a anuntat ca plata cererilor pentru trimiterea sprijinului exceptional in cazul producatorilor de lapte a fost autorizata! ...
Citește mai mult
Pernod Ricard, conviviality creators
Alte stiri bune pentru fermieri! Mai exact, pentru producatorii de lapte! APIA tocmai a anuntat ca plata cererilor pentru trimiterea sprijinului exceptional in cazul producatorilor de lapte a fost autorizata! ...
Citește mai mult
AVINCIS
Ce aduce in plus Marketing Automation si care sunt miturile din jurul acestui proces Stii de ce tot mai multi marketeri aleg sa aplice solutia de automatizare de marketing in ...
Citește mai mult
MALTA TRAVELUniversitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara din Bucuresti

Cuvânt de salut al ambasadorului Werner Hans Lauk- Zilele media româno-germane

nufarm.ro

Cuvânt de salut al ambasadorului Werner Hans Lauk cu prilejul Zilelor media româno-germane cu tema „Jurnalismul de calitate – de ce avem nevoie de el şi cum îl asigurăm”

Aceasta este o traducere neoficiala.

 

Stimate doamne şi stimaţi domni,

Dragi participanţi,

 

Vă urez un călduros bun-venit la cea de-a doua ediţie a Conferinţei pentru jurnalişti, desfăşurată pe durata a două zile, de această dată sub titlul „Jurnalismul de calitate – de ce avem nevoie de el şi cum îl asigurăm”.

Dorim să continuăm, astfel, schimbul de experienţă româno-german între reprezentanţii media, început anul trecut.

Mă bucur îndeosebi că la această a doua ediţie a conferinţei avem un partener de înaltă valoare: Deutsche Welle, postul internaţional al Republicii Federale Germania – un partener al cărui program în limba română se bucură de mare apreciere aici, în România, după cum aflu mereu în dialogurile cu interlocutorii români. De aceea aş dori să vă adresez dumneavoastră, domnule Schwartz, încă de la începutul conferinţei, deosebitele mele mulţumiri pentru colaborare.

În strânsă legătură cu aceasta, se află şi mulţumirile adresate Deutsche Welle Akademie: Stimate domnule Gramsch, în calitate de director al Deutsche Welle Akademie sprijiniţi, împreună cu colaboratorii dumneavoastră, în peste 50 de ţări, dezvoltarea unor sisteme media libere, transparente, a jurnalismului de calitate şi a competenţei media. Prin aceasta împărtăşiţi know-how-ul Deutsche Welle în întreaga lume şi contribuiţi la promovarea sustenabilă a mass-media. Vă mulţumesc călduros şi dumneavoastră pentru colaborarea la pregătirea şi desfăşurarea acestei conferinţe.

Ca ambasador sunt întotdeauna bucuros să pot invita jurnalişti la un schimb comun de idei – şi este o bucurie deosebită atunci când reuşim să dezvoltăm anumite formate de eveniment, în cadrul cărora se întâlnesc jurnalişti germani şi români şi unde putem aprofunda relaţiile dintre reprezentanţii media din ţările noastre

Pentru dialogul din acest an am ales o temă intens discutată de mulţi ani, atât în Germania cât şi în România: Cum asigurăm jurnalismul de calitate – şi de ce avem nevoie de el?

Stimate doamne şi stimaţi domni, evoluţiile politice din ultimele zile de la Bucureşti simplifică răspunsul la cea de-a doua întrebare: Pentru că fără acesta nu este posibilă democraţia adevărată, aşa cum este ea prevăzută în tratatele europene şi aşa cum şi-o doresc cetăţenii Europei. Rolul de gardian al jurnalismului de calitate liber şi independent reprezintă una dintre garanţiile pentru păstrarea fundamentelor acesteia, şi anume statul de drept, separarea puterilor în stat şi independenţa justiţiei. Acestea se află mereu în pericol de ameninţare, sunt continuu necesare eforturi pentru a le menţine. Şi, permiteţi-mi să mai adaug: statul de drept nu există fără egalitatea în faţa legii.

Jurnalismul – şi aici nu vă spun desigur nimic nou – se află de mulţi ani într-un proces de schimbare: internetul oferă bloguri, pagini de ştiri gratuite, comentarii pentru toate gusturile şi opiniile politice. Iar peste tot, jurnaliştii, editorii şi editurile se adaptează şi îşi adaptează produsele oferite la noile posibilităţi tehnologice şi la comportamentul consumatorilor de produse media

Numeroase ziare oferă, în prezent, în Germania legături către social media, unde publicul poate intra în contact direct cu jurnaliştii. Relatările nu mai au de mult loc doar în ziare, la radio sau televiziune, ele trebuie puse la dispoziţia cititorilor în timp real, utilizatorul media devenind el însuşi, din ce în ce mai des, producătorul conţinuturilor.

Cu siguranţă că rapiditatea reprezintă un factor important, uneori decisiv, pentru informarea publicului. Fiindcă, aşa cum a spus renumitul jurnalist David Randall: „Spre deosebire de vin, calitatea unei ştiri nu creşte în timp.” Însă, sursele libere de informaţii, nu neapărat jurnalistice, ale erei internetului aduc cu sine şi marele pericol al inexactităţii. Nu există nicio garanţie pentru autenticitate, pentru exactitate şi credibilitatea ştirilor.

 Werner Hans Lauk

Werner Hans Lauk

Iar exact aici, dumneavoastră, reprezentanţii media, jucaţi rolul central pentru noi, publicul. Nu fac aceste afirmaţii în calitate de ambasador al Republicii Federale Germania, ci ca unul dintre multele milioane de utilizatori media în ţările noastre şi ca cetăţean european: Adeseori sunt copleşit de afluxul zilnic de aşa-zise „ştiri” – mediile sociale permit fiecăruia dintre noi să se pronunţe în timp real asupra unor evenimente sau subiecte politice, economice, sociale sau culturale. Însă, chiar dacă potenţialele mele surse de informaţii s-au înmulţit în ultimii ani: este discutabil dacă sunt, într-adevăr, mai bine informat.

Multe voci individuale nu formează neapărat un cor. Dacă în timpul unei crize politice (pe care o traversăm în prezent) sunt invadat de opinii ale unor persoane individuale pe Facebook, Twitter sau în conferinţe de presă, aceasta îmi conferă o excelentă perspectivă asupra gândurilor şi sentimentelor acelor persoane şi asupra sentimentelor utilizatorilor media comentatori, însă nu mă ajută să mă informez despre evenimente într-un mod echilibrat, independent şi obiectiv.

Şi aici dumneavoastră, reprezentanţilor media, vă revine un rol decisiv faţă de noi consumatorii, utilizatorii, cetăţenii: Numai jurnalismul de calitate înlesneşte orientarea în oceanul de voci individuale, le verifică veridicitatea afirmaţiilor, se adresează unor surse alternative, confruntă declaraţii individuale, le aşază în contextul lor actual şi le compară cu declaraţii anterioare, texte de lege, principii constituţionale.

Desigur, veţi spune, sună bine în teorie, însă cum poate funcţiona în practică, atâta vreme cât politicienii se amestecă în relatările obiective ale jurnaliştilor, iar logica orientată spre economia de piaţă a managerilor vă indică acele conţinuturi „vandabile”.

Bineînţeles că nimeni nu poate purta de unul singur această luptă pentru jurnalismul de calitate, chiar dacă s-ar respecta toate regulile jurnalismului şi ale eticii profesionale.

Pentru valoarea jurnalismului de calitate în societăţile democratice este necesară o conştiinţă socială. Este nevoie de noi toţi. Atât noi, cei care deţinem o funcţie publică, cât şi cetăţenii suntem responsabili să păstrăm realizările unei prese independente.

Fiindcă, în absenţa unor medii libere şi independente, democraţia, statul de drept şi discursul participativ precum şi coeziunea socială sunt de neînchipuit – nu degeaba presa este numită „a patra putere în stat”, pe lângă cea legislativă, executivă şi judecătorească. Să nu uităm că, cu doar 26 de ani în urmă, multe milioane de oameni din ţările noastre nu au avut încă acest acces la presa liberă.

Este datoria noastră comună de a menţine vie informaţia că jurnalismul de calitate reprezintă la nivel global o contribuţie indispensabilă pentru democraţie, statul de drept şi buna guvernanţă. Este în egală măsură de datoria noastră ca cititori, telespectatori, consumatori media precum este de datoria dumneavoastră ca producători ai produsului jurnalism de calitate.

Ştiu din numeroase dialoguri cu dumneavoastră că vă desfăşuraţi activitatea în condiţii economice şi, deseori, şi personale dificile. Doresc să vă mulţumesc cu acest prilej pentru considerabilul dumneavoastră angajament cotidian.

Desigur că o ambasadă cum este cea a Republicii Federale Germania în România nu vă poate subvenţiona activitatea – însă putem să apreciem anumite produse jurnalistice remarcabile, exprimându-ne în acest fel consideraţia faţă de activitatea dumneavoastră.

De aceea, mă bucur că pot anunţa deja de pe acum, cu prilejul acestei conferinţe, instituirea în anul 2016 a două premii pentru mass-media de către Ambasada Germaniei. Prin intermediul premiului „O privire asupra Germaniei” dorim să premiem în anul ce urmează creaţii publicistice remarcabile din presa românească, care contribuie la o cunoaştere aprofundată a Republicii Federale Germania. Prin intermediul premiului „Istoria şi prezentul minorităţii

germane din România” dorim să recompensăm, analog, creaţii publicistice despre minoritatea germană din România şi rolul acesteia de punte cu Germania, sub aspect politic, economic şi, cu precădere, cultural. Anunţul instituirii acestor premii va fi disponibil în câteva săptămâni pe pagina de internet a Ambasadei.

Acum, ne doresc tuturor un schimb interesant de experienţă româno-german în următoarele două zile şi vă invit în mod expres să folosiţi prilejul celui de-al treilea panel şi pentru a adresa propuneri concrete pentru viitoare evenimente ale Ambasadei, menite să aprofundeze schimbul internaţional de experienţă între reprezentanţii media din Germania şi România.

Mă bucur să vă pot întâmpina în această seară la reşedinţa mea şi predau acum microfonul domnului Robert Schwartz care va modera această conferinţă şi îi salut călduros pe cei doi vorbitori principali ai acestei după-amiezi: Christian Gramsch, director al DW Akademie, şi Cosmin Prelipceanu, redactor şef Digi24.

ALTE ARTICOLE PE ACEEAȘI TEMĂ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*