Publicitate în derulare

1 / 7
Avenue Hotels
2 / 7
Havana
3 / 7
Corteva
1 / 4
Jameson
2 / 4
Avincis
3 / 4
VIN LA MUNTE
4 / 4
ADMITERE USAMVB

Legea gestionarii deseurilor vine cu o alta problema: posibililul faliment al producatorilor

proagro

FEDERAŢIA NAŢIONALĂ A PRODUCĂTORILOR DIN AGRICULTURĂ, INDUSTRIA ALIMENTARĂ ŞI SERVICII CONEXE DIN ROMÂNIA – PRO AGRO a trimis catre ASOCIATIA OAMENILOR DE AFACERI DIN ROMANIA o referinta privind Legea nr.249/2015 – modilitatea de gestionare a ambalakelor, a deseurilor de ambalaje si a legislatiei subsecvente. Astfel, PRO AGRO vorbeste despre marile organizatiile profesionale din industria alimentara romaneasca, care prezinta probleme grave in aplicarea susmentionatei legi. In contextul unor relatii contractuale dintre producatori si cei care s-au angajat in prestarea serviciilor de reciclare a ambalajelor, iar operatorii autorizati nu au respectat prevederile conform contractului, producatorii respectivi sunt obligati sa plateasca o taxa de mediu mult prea ridicata pentru veniturile lor actuale. Ca si consecinta, producatorii vor da in scurt timp faliment, urmand crestea somajului, scaderea T.V.A. incasat de bugetul statului si de asemenea, “imposibilitatea producătorilor autohtoni de a veni cu produse cu valoare adaugată și/s-au de a comercializa producția existentă.”. Asadar, PRO AGRO anunta statul ca ar trebui sa se impuna un regim de urgenta pentru identificarea posibilelor solutii si aplicarea cat mai rapida a acestora. 

Totodata, FEDERATIA NATIONALA A PRODUCATORILOR a propus si ea o solutie si anume: sa se anuleze platirea acestor penalitati pe o perioada de minim 6 luni, cu scopul de a permite producatorilor gasirea unor planuri de masura pentru a le plati.

 

“Organizațiile profesionale reprezentative din industria alimentară românească, semnalează probleme grave în desfășurarea activității prin aplicarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor, a deșeurilor de ambalaje și a legislației subsecvente.

În conformitate cu Legea nr. 249/2015, operatorii din sectorul agroalimentar care au încheiat contracte de reciclare a ambalajelor, conform listei afișate pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu, plăteau o taxă pentru ambalajele puse în piață în medie de 65 lei/to. Având în vedere că în 2015 din cele 10 organisme de transfer al responsabilității, doar 3 au funcționat, nu s-au putut respecta prevederile legale, iar conform O.U.G. 196/2005 se instaurează un sistem de penalizare de 2 lei/kg de deșeuri de ambalaj ce nu a fost îndeplinit de către producător în mod individual sau prin transfer de responsabilitate.

Relațiile contractuale dintre producători și cei care s-au angajat să presteze servicii de reciclare a ambalajelor au fost în vigoare până la sfârșitul anului 2015 însă operatorii autorizați nu au respectat prevederile contractuale, trimițând rectificative în lunile octombrie – decembrie.

În situația creată, producătorii sunt obligați să plătească ca taxa de mediu un tarif de peste 2000 lei/to, cu implicații în dublarea prețurilor recipientelor și creșterea costurilor pe unitatea de produs cu cca 30%. Repoziționarea prețurilor produselor noastre nu este o opțiune, în condițiile în care 50% din piața este acoperită de importuri din țări în care această taxa (ce seamănă mai mult a “amenda”) nu există sau este de 7-8 ori mai mică.

Conform discuțiilor purtate cu colegii din industrie estimăm un consum de ambalaje de aproximativ de: 25.000 tone pentru industria de conserve, 80.000 tone pentru industria vinului și 22.000 tone pentru băuturile spirtoase, doar pentru aceste 3 segmente. Diferența de cost între tariful de 65 lei/tonă și 2000 lei/tonă duce la o creștere a costurilor cu ambalajul de 245.745.000 lei, doar pentru cele 3 sectoare amintite.

 

Primii afectați de această măsură vor fi producătorii români care nu vor mai mai rezista în piață mai mult de 6 luni. Închiderea pe rând a societăților românești din industria alimentară (conserve legume-fructe, sucuri, vin, miere albine, bere, spirtoase, apa minerală, pește, lanțuri magazine, etc) va duce la trimiterea angajaților în șomaj, mai puțin T.V.A. încasat la bugetul statului și imposibilitatea producătorilor autohtoni de a veni cu produse cu valoare adaugată și/s-au de a comercializa producția existentă.

Menționăm totodată că prezenta stare de necolectare este cauzată și de specificitatea României, în special pentru industria de conserve prin care o proporție foarte mare de borcane și sticle utilizate în fabrici sunt păstrate de consumatori pentru uz casnic, acestea nemaiîntorcându-se în piață. Prin aceasta se creează o distorsiune în piață și nu se poate acoperi procentul care trebuie colectat. Ar trebui avut în vedere actualizarea periodică a acestor % în baza unor statistici conform practicilor existente la nivel european.

Având în vedere că obligațiile de plată și efectele vor fi aplicate începând cu 25 ianuarie 2016, se impune în regim de urgență identificarea măsurilor necesare și implementarea acestora până la această dată.

Vă rugăm să binevoiți a ne sprijini în vederea obținerii unei întâlniri cu Domnul Prim-Ministru, la care să fie invitați și Doamna Ministru a Mediului, Doamna Ministru a Finanțelor, Domnul Ministru al Agriculturii, alături de experți din cadrul instituțiilor abilitate în cadrul căreia să găsim și să se dispună implementarea de soluții concrete pentru:

  1. Închiderea anului 2015 fără obligații de plată a contribuției de 2 ron/kg pentru operatorii economici ce pun pe piață produse ambalate, în condițiile în care au avut contracte valabile încheiate cu operatori autorizați de transfer de responsabilitate.

Soluție propusă:

Acordarea unei amnistii fiscale pentru rapoartele producătorilor pentru anul 2015.

  1. Anul 2016, pentru care majoritatea operatorilor economici nu au contracte de preluare responsabilitate încheiate și nici nu există operatori economici cu care ar putea să le încheie din cauză că și-au închis activitatea, sau au dificultăți în a asigura cantități de deșeuri de la reciclatori.

Soluție propusă:

Obținerea unui termen de grație de minim 6 luni de neaplicare a penalităților, pentru a permite atât producătorilor cât și operatorilor economici autorizati pentru preluarea responsabilității să pună în aplicare un eventual plan de măsuri.

Menționăm că Federația Națională PRO AGRO a transmis în acest sens adresa nr. 187 din 15.12.2015 și adresa nr. 194 din 23.12.2015 către:

  • Guvernul României – Domnului Premier Dacian Julien Cioloș,
  • Secretariatului General al Guvernului – Domnului Secretar General Sorin Sergiu Chelmu,
  • Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor – Doamnei Ministru Cristiana Paşca Palmer, Spre informare, analiză și susținere:
  • Ministerului Finanțelor Publice – Doamnei Ministru Anca Dana Dragu,
  • Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale – Domnului Ministru Achim Irimescu,

Deși am primit răspuns atât de la Guvernul României cât și de la Ministerul Finanțelor Publice că această speță ține strict de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, reiterăm că decizia nu o pot lua doar cei de la Mediu și este nevoie de o dispunere din partea Guvernului și implicarea Finanțelor, Agriculturii pentru a remedia până pe 25 ianuarie 2016 această problemă gravă cu care se confruntă în special producătorii din sectorul agroalimentar. Totodată amintim că inițiatorul Legii 249/2015 este Guvernul României, prin Secretariatul General.

Precizăm că deși am transmis prima adresă pe 15 decembrie 2015, în care am solicitat o întâlnire cu Ministerul Mediului, Administrației Fondului pentru Mediu, respectiv Agenția Națională pentru Protecția Mediului, în care să explicăm gravitatea situației actuale a pieței deșeurilor de ambalaje și a modului în care îi afectează pe producători, precum și să înțelegem dacă s-au găsit deja soluții aplicabile de urgență, încă nu am primit nici un răspuns, deși începând cu 25 ianuarie 2016 vor apărea efectele semnalate.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Previous post Legea gestionarii deseurilor, o lege respectata doar de unii, arata constatarile Agentiei Fondului de Mediu
Next post “O scurta istorie a timpului”, ARBIO